Yamaha GP

Jeg har i en del år puslet med tanken om at bygge en lille racer, noget henad Kreidler Van Veen GP-
bare med Yamahaens FS1 motor istedet.
Den skulle helst ende med at veje ca 50-55kg og yde et sted omkring 10-12hk.

I lang tid blev det kun ved tanken, men med tiden fik jeg bygget en motor op, og fundet lidt dele
frem så der var lidt at starte med.

Den første motor er denne:


Det er en alm 4gears med lidt ændringer:

Koblingen er 3pladet og hydraulisk aktiveret, stærkere fjedre.
Tænding er fra Suzuki RM80, monteret på adapterplade i aluminium.
Indsugningsplade i alu Ø19mm
Membranhuset er modificeret med større huller, og har Malossi 0.25mm kevlarblade på.
Tillotson Ø19 karburator fra 75cc Husquarna motorsav/fliseskærer.
Vacuum til den går gennem indsugnings pladen gennem en lille slange.
KOYO C3 lejer på krumtap, alm FAG lejer i gearkasse.
Cylinder og topstykke er Protunas gamle "12.8 hk" som i virkeligheden kun er en sportscylinder, og yder omkring 5-6hk std.
Den 45mm og er blevet portet til ca samme tider som Kreidlers 12hk breitwand cylinder.
Topstykket er drejet ned, og nyt squishbånd lavet. Kompressionsforhold 12:1, HK ukendt.

Den er kun prøvekørt nogen få gange med std tænding da CDIboksen er gået i stykker.
Den er gået på pension og står bare på hylden og samler støv.

 

Den næste er så denne her. Klik på billedet for at se lidt flere billeder af projektet.



Den har ændret sig lidt siden jeg startede på den...for længe siden.
Men status er PT:

Venstre blok er fra en 1977 FS1, højre blok er fra en JT1 med drejeventil.
Koblingsskjoldet er et alm hvor hullet til membranen er lukket med en lille aluminiumplade.

Drejeventilhuset er drejet ud af et stykke 150x150x20mm aluminium, og er skruet fast i de samme huller
som den gamle tænding/ankerplade sad i. Drejeventilen er 0.5mm rustfri fjederstål, laserskåret i en rund skive +sekskantet hul i midten. Så er der jo frit valg i at kunne vælge åbne og lukke tider :)

Karburatoren er en Mikuni TM24, som sidder i et indsugningsgummi fra en Kawasaki.

Krumtappen er en "Top-Racing" som snurrer i et par FAG-C3 lejer. Gearkassen er std 4trins og med FAG lejer.