Yamaha

Her er der lidt om mine Yamaha FS1, og lidt om mit evighedsprojekt med at bygge en lille GP racer med den kendte FS1 motor. Klik på billedet for at se mere om hvor langt det er kommet.

 

Den ene af mine andre Yamahaer er en DX model fra 1977, den er ikke helt original desværre.
Forgaflen er fra en DX76 og altså med de tykke gaffelben. Motoren er fra 1992 og med
Autolube, den blander altså selv olie i benzinen, som er rart nu hvor der er langt imellem tankstationer
der er har en stander stående med olieblandet benzin. Og de få der har tager rask væk 15-17kr pr liter.

Da jeg købte den så den noget anderledes ud:



Det eneste jeg har beholdt fra den er stellet, forgaflen, gashåndtaget og lyskontakt (org yamaha)
plus nogen få løsdele som batteriholder, ledningsnet, og fingerskruerne til sidedækslerne.

Resten var mere eller mindre skruet i stykker på den, men den kunne da køre.. sådan da.

Noget skulle der jo gøres, hvis den skulle ha det godt i sin alderdom, så den blev skildt ad i alle de dele
som det var muligt, og med tiden og lidt besvær bygget op til det udseende den har nu.

Stellet blev renset helt ned til rent metal, og fik svejset nyt ophæng til baggaflen da hullet til akslen var
næsten dobbelt så stor som det skulle være, med det resultat den kørte mere sidelæns end ligeud.
Men det blev til sidst et helt fint stel, som kan holde mange år endnu.
Det har så fået en gang antirust primer, 2 gange grunder, og 3 lag Esbjerg blanksort maskin-emalje.
Så var der ligesom noget at starte ud med :-)

Motoren så fin ud udenpå, men da jeg fik den lukket op var næsten samtlige gevind skruet over, og var
forsøgt repareret med en uskøn blanding af gevind-indsatser og helicoils der faldt ud af sig selv.
Det ene øre til motorbøjlerne var limet fast med noget der ligner kemisk metal, og selvom den kunne
reddes valgte jeg at skrotte den, og gemme de få dele af den der så fornuftig ud.
Jeg var så heldig at en tysker jeg kender lidt til, havde en motor og baggaffel med støddæmpere til at ligge
fra en FS1 der var kørt galt, og da prisen lød rigtig slog jeg til med det samme.

Motoren er "desværre" med tysk motornummer men da den aldrig har været lukket op,
får den først et dansk motornummer når/hvis jeg får fingre i en venstre motorblok, der er 100% ok.
Den kører stadig med den org yamahacylinder (Tum 178- *257*) og tyk toppakning.
Den er født med oliepumpe og det har jeg beholdt, da jeg samtidig fik fat i sideskjolde med olietank.
Motoren er iøvrigt org i alle dele og skruer.

Forgaflen var utæt for olie, og ved nærmere eftersyn var inderrørene fuld af ridser og hakker,
så nye måtte jo til..de er bare ikke så lette at finde, og Thansens DX76 model passer overhovedet
ikke efter noget som helst så gode råd var dyre.
Løsningen på det blev at benytte de nyere rør fra dx77, dreje nye riller til låseringe, flytte bøsninger over
osv, så virkede den igen.
Nu var det jo ligefør den var på hjul, men skrigrøde alufælge var ikke liiiige det der så bedst ud, så hen i rodekassen og finde et DX forhjulsnav, og et org nav til bagghjulet.
De blev glasblæst, grundet, og malet sølvgrå med 2K autolak, så var de klar til at få org Araya fælge
og eger monteret.
Heldigvis havde jeg gemt et yokohama fordæk så forhjulet er som det bør være :-)
Baghjulet fik et Thansen dæk monteret, det er fint nok til de få km den kører om året.

Forgaffelben, luftfilterkasse, kædeskærm, koblingsskjold og andre småting fik samme sølvgrå farve som
hjulnavene, og nu så den efterhånden ret pæn ud :-)
En nyere tank blev fundet, og fik en metalblå farve som minder lidt om den org Yamaha spaceblue farve.
(Stor tak til "Maler-Kim" for et flot stykke arbejde med at lakere tanken)

Den har nu kørt ca 1500km siden den blev samlet uden det mindste kny, og starter hver eneste gang, og gerne ved første tramp på kickstarteren.

Fremtidige planer er at få de sidste Uorg dele byttet ud:
Sæde og bagagebærer
Skærme ( evt få Thansens forkromet om)
Skifte lygteholdere og lygtehus til org yamaha dele i sort.
Finde et org styr til en Fs1-1977DX
Få støddæmpere forkromet om
Få tanken lakeret i den helt rigtige Blå farve
Finde org blinklys til den. ( Alt andet El virker)

.....

2012:

Den har nu kørt ca 2600km siden jeg lavede den, det eneste problem der har været var at møtrikken
til fortandhjulet pludselig faldt af !

Ellers er den stort set sig selv endnu.
Jeg har fundet et pænt org lygtehus og lygteholdere der skal males sorte, der ligger også alle stumper
til en DX77 forgaffel og venter på at blive samlet, styret har jeg også fundet.

Den har også fået LED(lysdiode) baglys/bremselys, og LED blinklys + elektronisk blinklysrelæ.
Det virker bare !
Før kunne den godt have problemer med strøm hvis jeg brugte blinklyset for meget, nu er der
altid strøm på batteriet.

Jeg vil faktisk godt have den malet om i den rigtige blå 77 farve og fikset lidt andre småting samtidig...
Problemet er bare..den kører alt for godt til jeg har lyst til at skille den af.